Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) & Agensi Inovasi Malaysia (AIM) telah bersama-sama memperkenalkan projek i-THINK untuk mencapai matlamat mengekalkan daya saing di peringkat dunia, Malaysia perlu menerima perubahan dan menjadi sebuah negara ekonomi yang dipacu oleh inovasi.
Projek ini membantu pihak sekolah dengan memupuk kemahiran berfikir; menyemai budaya pembelajaran sepanjang hayat; mahir di dalam menyelesaikan masalah dan berupaya menghasilkan jalan penyelesaian secara kreatif di kalangan murid sekolah. i-THINK melahirkan inovator generasi masa depan Malaysia dengan kebolehan dan kemahiran berfikir secara kritis serta berupaya untuk menyesuaikan diri dan menangani cabaran pada masa akan datang.
Di sini kami sertakan antara CONTOH-CONTOH THINKING MAPS yang boleh diaplikasikan dalam matapelajaran Sains Pendidikan Khas Sekolah Rendah
CIRCLE MAP (Peta Bulatan)
Mendefinisikan mengikut konteks
Peta Bulatan membantu aktiviti sumbang saran dan menyenaraikan
semua yang diketahui tentang perkara atau idea tertentu supaya
perkara tersebut boleh diteroka.
semua yang diketahui tentang perkara atau idea tertentu supaya
perkara tersebut boleh diteroka.
BUBBLE MAP (Peta Buih)
Menerangkan
Peta Buih membantu menerangkan sesuatu perkara atau idea
dengan menyenaraikan kata adjektif (kualiti, sifat atau ciri)
supaya boleh menerang dan memahami sesuatu dengan lebih baik
dengan menyenaraikan kata adjektif (kualiti, sifat atau ciri)
supaya boleh menerang dan memahami sesuatu dengan lebih baik
Contoh 1
Contoh 2
DOUBLE-BUBBLE MAP (Peta Buih Berganda)
Membanding Beza
Peta Buih menyenaraikan persamaan dan perbezaan antara dua
perkara atau idea supaya dapat membezakan kedua-duanya
dengan membanding dan membeza
Contoh 1
perkara atau idea supaya dapat membezakan kedua-duanya
dengan membanding dan membeza
Contoh 1
Contoh 2
TREE MAP (Peta Pokok)
Membuat pengelasan
Peta Pokok membantu menyusun maklumat supaya berada dalam
kumpulan yang berbeza agar boleh memahami maklumat tersebut
dalam gambaran besar secara menyeluruh.
kumpulan yang berbeza agar boleh memahami maklumat tersebut
dalam gambaran besar secara menyeluruh.
Contoh 1
Contoh 2
FLOW MAP (Peta Alir)
Urutan
Peta Alir membantu menyenaraikan langkah-langkah yang terlibat
dalam sesuatu proses supaya dapat memahami apa yang perlu
dilakukan untuk mencapai sesuatu.
dalam sesuatu proses supaya dapat memahami apa yang perlu
dilakukan untuk mencapai sesuatu.
Contoh 1
Contoh 2
BRACE MAP (Peta Dakap)
Hubungan seluruh-bahagian
Peta Dakap membantu memecahkan sesuatu kepada ciri-ciri selanjutnya
supaya dapat memahami cara sesuatu benda berfungsi.
Contoh 1
Contoh 2
MULTI-FLOW MAP (Peta Pelbagai Alih)
Sebab dan Akibat
Peta Pelbagai Alir membantu melakarkan sebab dan akibat sesuatu
peristiwa agar boleh memahami akibat tindakan-tindakan yang
diambil dan cara untuk mengubahnya.
peristiwa agar boleh memahami akibat tindakan-tindakan yang
diambil dan cara untuk mengubahnya.
Contoh 1
Contoh 2
BRIDGE MAP (Peta Titi)
Analogi (hubungan yang sama, mencari faktor penghubungan)
Peta Titi membantu menyeraikan beberapa pasangan butiran yang
berkaitan antara satu sama lain supaya dapat memahami perkara-
perkara di dunia yang mempunyai hubungan yang serupa (analogi).
perkara di dunia yang mempunyai hubungan yang serupa (analogi).
Contoh 1
Contoh 2
Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai thinking maps, anda bolehlah
klik di sini
6 comments:
bahan cg amat berguna untuk saya!!tq!!
nice blog
Terima kasih kerana berkongsi bahan...
terima kasih atas bahan yang telah dikongsi
Terima kasih sis...info yang sangat berguna! :)
sy mohon copy bahan cg....sangat2 bermanafaat...jazakillah cg
Post a Comment
Komen anda..