CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

THINKING MAPS



Apakah ia Thinking  Maps??

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) & Agensi Inovasi Malaysia (AIM) telah bersama-sama memperkenalkan projek i-THINK untuk mencapai matlamat mengekalkan daya saing di peringkat dunia, Malaysia perlu menerima perubahan dan menjadi sebuah negara ekonomi yang dipacu oleh inovasi.

Projek ini membantu pihak sekolah dengan memupuk kemahiran berfikir; menyemai budaya pembelajaran sepanjang hayat; mahir di dalam menyelesaikan masalah dan berupaya menghasilkan jalan penyelesaian secara kreatif di kalangan murid sekolah. i-THINK melahirkan inovator generasi masa depan Malaysia dengan kebolehan dan kemahiran berfikir secara kritis serta berupaya untuk menyesuaikan diri dan menangani cabaran pada masa akan datang.

Di sini kami sertakan antara CONTOH-CONTOH THINKING MAPS yang boleh diaplikasikan dalam matapelajaran Sains Pendidikan Khas Sekolah Rendah




CIRCLE MAP (Peta Bulatan)

Mendefinisikan mengikut konteks
Peta Bulatan membantu aktiviti sumbang saran dan menyenaraikan 
semua yang diketahui tentang perkara atau idea tertentu supaya 
perkara tersebut boleh diteroka.


BUBBLE MAP (Peta Buih)

Menerangkan
Peta Buih membantu menerangkan sesuatu perkara atau idea 
dengan menyenaraikan kata adjektif (kualiti, sifat atau ciri) 
supaya boleh menerang dan memahami sesuatu dengan lebih baik

Contoh 1


Contoh 2



DOUBLE-BUBBLE MAP (Peta Buih Berganda)

Membanding Beza
Peta Buih menyenaraikan persamaan dan perbezaan antara dua 
perkara atau idea supaya dapat membezakan kedua-duanya 
dengan membanding dan membeza

Contoh 1


Contoh 2


TREE MAP (Peta Pokok)

Membuat pengelasan
Peta Pokok membantu menyusun maklumat supaya berada dalam 
kumpulan yang berbeza agar boleh memahami maklumat tersebut 
dalam gambaran besar secara menyeluruh.

Contoh 1


Contoh 2

FLOW  MAP (Peta Alir)

Urutan
Peta Alir membantu menyenaraikan langkah-langkah yang terlibat 
dalam sesuatu proses supaya dapat memahami apa yang perlu 
dilakukan untuk mencapai sesuatu.

Contoh 1

Contoh 2



  BRACE MAP (Peta Dakap)

Hubungan seluruh-bahagian
Peta Dakap membantu memecahkan sesuatu kepada ciri-ciri selanjutnya 
supaya dapat memahami cara sesuatu benda berfungsi.

Contoh 1


Contoh 2


 MULTI-FLOW MAP (Peta Pelbagai Alih)

Sebab dan Akibat
Peta Pelbagai Alir membantu melakarkan sebab dan akibat sesuatu
peristiwa agar boleh memahami akibat tindakan-tindakan yang 
diambil dan cara untuk mengubahnya.

Contoh 1


Contoh 2



BRIDGE MAP (Peta Titi)

Analogi (hubungan yang sama, mencari faktor penghubungan)
Peta Titi membantu menyeraikan beberapa pasangan butiran yang
berkaitan antara satu sama lain supaya dapat memahami perkara-
perkara di dunia yang mempunyai hubungan yang serupa (analogi).

Contoh 1

Contoh 2



Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai thinking maps, anda bolehlah
klik  di sini


SELAMAT BELAJAR YER SEMUA….!!!